Het is verstandig om banden regelmatig te laten controleren door uw bandenspecialist. Door ze regelmatig te controleren kunnen defecten vroegtijdig geconstateerd worden en kunt u op het juiste moment uw banden vervangen. De levensduur van de banden wordt zo verlengd en eventuele gevaarlijke situaties kunnen beperkt blijven.
Lekke band
Moderne autobanden bieden veel bescherming tegen lekrijden. Mocht u onverhoopt toch een lekke band hebben is het noodzakelijk snel te stoppen en de band te vervangen. Een lek gereden band dient men altijd van de velg te laten verwijderen om op verdere beschadigingen te onderzoeken. Als reparatie aan een band nodig en mogelijk is, dient dit zo snel mogelijk te gebeuren om verdere inwendige schade te voorkomen. Alle verantwoordelijkheden liggen bij diegene die de reparatie uitvoert of laat uitvoeren. Laat daarom reparaties altijd door vakmensen uit te voeren. Vanwege de zeer grote krachten bij hoge snelheden, adviseren wij geen reparatie uit te voeren aan banden met snelheidssymbool W, Y, (Y).
Versleten tot aan de wettelijke eis
De wettelijke minimale profieldiepte in Europa is 1,6 mm. Het is echter raadzaam om de banden bij uiterlijk 2 mm te vervangen. In de profielgroeven van een band bevinden zich slijtage-indicatoren genaamd TWI (Tread Wear Indicator). Wanneer het profiel van de band versleten is tot aan deze indicatoren betekent het dat de band de minimale wettelijke profieldiepte heeft bereikt.
Bij winterbanden wordt de slijtagegrens al bij 4 mm bereikt wat betreft de winterse eigenschappen. Winterbanden met minder dan 4 mm restprofiel zijn in principe geen winterbanden meer. In bepaalde landen is dit ook in de wet geregeld. Winterbanden zijn naast de TWI ook voorzien van een WWI (Winter Wear Indicator). Deze heeft een hoogte van 4 mm, welke dus de slijtagegrens voor winterse eigenschappen aangeeft.
Ouderdom
Personenwagenbanden zijn samengesteld uit verschillende rubbercomponenten. Ieder rubbercomponent is onderhevig aan een zekere mate van veroudering. In welke mate een band veroudert is sterk afhankelijk van verschillende factoren. Denk hierbij aan het aantal kilometers dat per jaar wordt gereden, de frequentie en duur van gebruik (dagelijks of een aantal keer per jaar), de snelheid waarmee gereden wordt en het regelmatig controleren van de juiste bandenspanning. Ook de weersomstandigheden, de belasting van de band (normale belasting of maximale belasting) en de opslag van de band wanneer deze niet gebruikt wordt, zijn factoren die deel uitmaken van dit verouderingsproces.
Door al deze verschillende elementen is het onmogelijk exact aan te geven hoeveel jaar of hoeveel kilometer een autoband gebruikt kan worden. Wel dient men er rekening mee te houden dat hoe ouder de band is hoe groter de kans is dat de band vervangen moet worden.
Voor een zo lang mogelijke levensduur van de band wordt aanbevolen om deze, naast de maandelijkse bandenspanningscontrole, te laten controleren door een bandenspecialist. Als na 6 jaar de minimale profieldiepte van de band nog niet bereikt is, raden wij aan de band in ieder geval jaarlijks te laten controleren door een bandenspecialist. Banden moeten in ieder geval 10 jaar na aankoop vervangen worden, ook als deze er aan de buitenkant nog goed uitzien.
Let op: extra aandacht verdienen banden die gemonteerd zijn op bijvoorbeeld aanhangers, caravans, campers, bootopleggers en paardentrailers. Door onregelmatig gebruik en continu maximale belasting tijdens gebruik kunnen deze banden sneller verouderen. Wij adviseren daarom deze banden na 8 jaar te vervangen.
Beschadiging
Bepaalde factoren van buitenaf kunnen beschadigingen of schade veroorzaken aan de band. U kunt hierbij denken aan scherpe voorwerpen zoals spijkers en schroeven, maar ook stoepranden of andere obstakels. Wanneer de schade dusdanige gevolgen heeft dat het karkas van de band beschadigd of zichtbaar is moet de band vervangen worden. Laat bij twijfel altijd de band beoordelen door een bandenspecialist.
Ongelijke slijtage
Ongelijke of onregelmatige slijtage kan veel verschillende oorzaken hebben. Een loopvlak van een band hoort over de breedte van de linkerschouder naar de rechterschouder gelijkmatig te slijten. Ook over de omtrek van de band moet deze regelmatig rond slijten. Wanneer de band op de binnen of buiten schouder meer slijt kan dit duiden op een probleem aan de auto. Zo kan er bijvoorbeeld slijtage zijn aan de wielophanging of kan de uitlijning verkeerd zijn. Bij vroegtijdige constatering en reparatie kan de band behouden blijven. Onregelmatige slijtage over de totale omtrek van het loopvlak kan duiden op versleten schokdempers. Naast defecten zijn bepaalde typen auto’s erg gevoelig voor onregelmatige slijtage. Voorwielaangedreven auto’s zijn over het algemeen gevoeliger voor onregelmatige slijtage op de achteras en achterwielaangedreven auto’s zijn gevoeliger voor onregelmatige slijtage op de vooras. Om onregelmatige slijtage over de omtrek van het loopvlak te voorkomen adviseren wij de banden regelmatig (om de 7.500 – 10.000 km) te wisselen van voor naar achteren en omgekeerd.